CO PO ODBIORZE MIESZKANIA OD DEWELOPERA

Co zrobić po odbiorze mieszkania

Mini poradnik KROK PO KROKU

Co po odbiorze mieszkania od dewelopera?

Jakie kroki należy podjąć, by w pełni cieszyć się kompletnym i prawidłowo wykonanym mieszkaniem?

Przeczytaj nasz mini poradnik.

Jeśli jesteś tuż przed odbiorem domu lub mieszkania, zarezerwuj termin, kliknij TUTAJ aby przejść bezpośrednio do formularza i przesłania dokumentów lub zadzwoń pod numer 531 531 133.

Co zrobić po odbiorze mieszkania?

Co zrobić, gdy okazuje się że są usterki w moim mieszkaniu?

Cieszmy się z tego, że zostały wykryte i zgłoszone do protokołu! To najważniejsza rzecz.

Teraz należy zrealizować kilka kroków zgodnie z określonymi procedurami, by skutecznie sfinalizować cały proces i ostatecznie otrzymać w 100 % wartościowy produkt.

Na szczęście pozostaje szereg narzędzi czuwających nad interesem nabywcy, w zdecydowanej większości wszystkie wątpliwe sytuacje kończą się polubownie.

Business partners shaking hands after meeting, closeup

Podstawą regulującą kwestię odbioru mieszkania jest USTAWA z dnia 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Dziennik ustaw 2011 nr 232 poz. 1377.

co 14 dni po odbiorze mieszkania od dewelopera?

Zgodnie z rozdziałem 6 art 27 punkt 4. :

Deweloper jest zobowiązany, w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu, doręczyć nabywcy oświadczenie o uznaniu wad lub oświadczenie o odmowie uznania wad oraz o jej  przyczynach. „

W praktyce brak odzewu ze strony dewelopera do tego terminu oznacza najczęściej (choć nie zawsze), że usterki zostały uznane i są naprawiane. Niemniej warto się skontaktować z deweloperem i sprawdzić aktualny stan realizacji poprawek. Natomiast odrzucenie zgłoszonej wady, jest przed dewelopera absolutnie wymagane pisemnie.

Gdy deweloper nie zachowa okresu 14 dni kalendarzowych i odrzuci usterki po tym terminie, daje nam to możliwość dochodzenia swoich praw.

co 30 dni po odbiorze mieszkania od dewelopera?

Zgodnie z rozdziałem 6 art 27 punkt 5. :

Deweloper jest zobowiązany, w terminie 30 dni od dnia podpisania protokołu, usunąć uznane wady lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Jeżeli deweloper, mimo zachowania  należytej staranności nie usunie wady w powyższym terminie, może wskazać odpowiedni, inny termin usunięcia wad wraz z uzasadnieniem opóźnienia.”

W praktyce faktycznie zdarzają się sytuacje gdy deweloper nie jest w stanie zachować 30 dniowego terminu realizacji napraw. Tak jest w przypadkach, gdy  wyprodukowanie uszkodzonego elementu odbywa się w firmie zewnętrznej, a czas produkcji jest dłuższy niż opisany okres. 

Co jeszcze trzeba wiedzieć?

odbior-domu-pion-2

Niezachowanie określonego terminu usunięcia usterek powinno prowadzić do pisemnego wyjaśnienia przyczyn ze strony dewelopera.

Ważne: 

1. Zdecydowana większość spraw kończy się polubownie!
2. Warto ustalić z deweloperem wstępny harmonogram działania już w czasie odbioru.
3. Warto się skontaktować z deweloperem 14 dni kalendarzowych po odbiorze.
4. Deweloper ma obowiązek pisemnego odrzucenia zgłoszonych usterek w terminie do 14 dni.

5. Deweloper ma 30 dni na przeprowadzenie poprawek.

6. Gdy usterki nie zostaną naprawione po 30 dniach należy pisemnie wezwać dewelopera do złożenia wyjaśnień.

7. Za opóźnienia możemy dociekać rekompensaty finansowej.

8. W niektórych przypadkach można dokonać napraw i rozliczyć je z deweloperem na podstawie przedstawionych faktur.

Gdy w czasie odbioru zostało znalezionych dużo wad, warto rozważyć weryfikację poprawek z inspektorem. Ponowna usługa jest tańsza!

W sytuacjach krytycznych jedynym rozwiązaniem może się okazać wysłanie pisma za pośrednictwem kancelarii. Wtedy najczęściej doprowadza to do szybkiego wyjaśnienia i naprawienia całej zaistniałej sytuacji. Nasi prawnicy pozostają do dyspozycji – dowiedz się więcej, zadzwoń 531 531 133