CO PO ODBIORZE MIESZKANIA OD DEWELOPERA
Co zrobić po odbiorze mieszkania
Mini poradnik KROK PO KROKU
Co po odbiorze mieszkania od dewelopera?
Jakie kroki należy podjąć, by w pełni cieszyć się kompletnym i prawidłowo wykonanym mieszkaniem?
Przeczytaj nasz mini poradnik.
Jeśli jesteś tuż przed odbiorem domu lub mieszkania, zarezerwuj termin, kliknij TUTAJ aby przejść bezpośrednio do formularza i przesłania dokumentów lub zadzwoń pod numer 531 531 133.
Co zrobić po odbiorze mieszkania?
Co zrobić, gdy okazuje się że są usterki w moim mieszkaniu?
Cieszmy się z tego, że zostały wykryte i zgłoszone do protokołu! To najważniejsza rzecz.
Teraz należy zrealizować kilka kroków zgodnie z określonymi procedurami, by skutecznie sfinalizować cały proces i ostatecznie otrzymać w 100 % wartościowy produkt.
Na szczęście pozostaje szereg narzędzi czuwających nad interesem nabywcy, w zdecydowanej większości wszystkie wątpliwe sytuacje kończą się polubownie.
Podstawą regulującą kwestię odbioru mieszkania jest USTAWA z dnia 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Dziennik ustaw 2011 nr 232 poz. 1377.
co 14 dni po odbiorze mieszkania od dewelopera?
Zgodnie z rozdziałem 6 art 27 punkt 4. :
„Deweloper jest zobowiązany, w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu, doręczyć nabywcy oświadczenie o uznaniu wad lub oświadczenie o odmowie uznania wad oraz o jej przyczynach. „
W praktyce brak odzewu ze strony dewelopera do tego terminu oznacza najczęściej (choć nie zawsze), że usterki zostały uznane i są naprawiane. Niemniej warto się skontaktować z deweloperem i sprawdzić aktualny stan realizacji poprawek. Natomiast odrzucenie zgłoszonej wady, jest przed dewelopera absolutnie wymagane pisemnie.
Gdy deweloper nie zachowa okresu 14 dni kalendarzowych i odrzuci usterki po tym terminie, daje nam to możliwość dochodzenia swoich praw.
co 30 dni po odbiorze mieszkania od dewelopera?
Zgodnie z rozdziałem 6 art 27 punkt 5. :
„Deweloper jest zobowiązany, w terminie 30 dni od dnia podpisania protokołu, usunąć uznane wady lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Jeżeli deweloper, mimo zachowania należytej staranności nie usunie wady w powyższym terminie, może wskazać odpowiedni, inny termin usunięcia wad wraz z uzasadnieniem opóźnienia.”
W praktyce faktycznie zdarzają się sytuacje gdy deweloper nie jest w stanie zachować 30 dniowego terminu realizacji napraw. Tak jest w przypadkach, gdy wyprodukowanie uszkodzonego elementu odbywa się w firmie zewnętrznej, a czas produkcji jest dłuższy niż opisany okres.
Co jeszcze trzeba wiedzieć?
Niezachowanie określonego terminu usunięcia usterek powinno prowadzić do pisemnego wyjaśnienia przyczyn ze strony dewelopera.
Ważne:
5. Deweloper ma 30 dni na przeprowadzenie poprawek.
6. Gdy usterki nie zostaną naprawione po 30 dniach należy pisemnie wezwać dewelopera do złożenia wyjaśnień.
8. W niektórych przypadkach można dokonać napraw i rozliczyć je z deweloperem na podstawie przedstawionych faktur.
Gdy w czasie odbioru zostało znalezionych dużo wad, warto rozważyć weryfikację poprawek z inspektorem. Ponowna usługa jest tańsza!
W sytuacjach krytycznych jedynym rozwiązaniem może się okazać wysłanie pisma za pośrednictwem kancelarii. Wtedy najczęściej doprowadza to do szybkiego wyjaśnienia i naprawienia całej zaistniałej sytuacji. Nasi prawnicy pozostają do dyspozycji – dowiedz się więcej, zadzwoń 531 531 133